СЕРЕДНЯ ШКОЛА

НАВЧИТИ ВЧИТИСЯ

Перехід у 5 клас супроводжується зміною всієї системи шкільних занять. «Учителів тепер набагато більше, одні завдання треба робити на завтра, інші - на наступний тиждень. - Нагадує сімейний психолог Людмила Петрановская. - У кожного вчителя свій стиль, займатися стає набагато складніше. І багато дітей губляться. Кращий спосіб допомогти їм - навчити діяти в нових обставинах». Разом можна скласти план занять, поставити "нагадувач" в телефон, залишаючи дитині відповідальність за виконання уроків». У цьому віці дуже допомагає чіткий розпорядок дня. Корисно привчити сина чи дочку займатися в певні години, і краще до того, як сідати перед телевізором або комп'ютером. «Уважно стежити за навчанням, але не наполягати на високих результатах - така непроста задача стоїть перед батьками, каже дитячий психолог Олена Морозова. - Якщо чекати від школяра цього віку великих успіхів, це може погасити в ньому бажання вчитися». Важливо, щоб він розумів: знання змінюють його самого, надають йому впевненості, з ним стає цікавіше спілкуватися.
ПОСЛАБИТИ КОНТРОЛЬ

Молодші підлітки особливо потребують впевнених, справедливих і авторитетних батьків. «Від дорослих вони чекають схвалення кожної своєї роботи, постановки здійсненних завдань, поваги своєї незалежності», - уточнює Людмила Петрановская. Поступово ослабте контроль, але будьте уважні до того, чим живе дитина. Батьки, які і в 7-8 класі жорстко контролюють виконання домашніх завдань, можуть спровокувати у дітей тривогу і невпевненість у собі. «Для підлітка важливий інтерес дорослих до того, що з ним відбувається, не до позначок, а до процесу навчання, до його нових інтересів і захоплень. - каже Тамара Гордєєва. - Перестаньте запитувати: «Які в тебе оцінки?» Але обговорюйте прочитане, розповідайте про те, що вас зацікавило, просіть підлітка пояснити те, у чому він розбирається краще за вас, прислухайтеся до нього, коли обговорюєте важливі сімейні справи. Словом, приймайте його серйозно". Ваш інтерес, підтримка, а не контроль мотивують підлітків вчитися. «Вони починають розуміти, що ходять в школу не для того, щоб порадувати батьків. - пояснює Олена Морозова. - Але якщо повторювати: "Гарні оцінки потрібні тобі, а не мені», це викличе протест і опір.

ПІДНЯТИ САМООЦІНКУ

Сучасні школярі дуже швидко впадають у відчай. Вони пасують перед найменшими перешкодами, відмовляючись докладати зусилля, якщо результат не гарантований. Багато в чому це відбувається тому, що діти не довіряють собі і гостро переживають свою некомпетентність. «Надайте підлітку самому відповідати за те, як він вчиться, - говорить Тамара Гордєєва. - Дозволяйте діяти самостійно. Компетентність народжується тільки в діяльності, причому досить складній, яка може бути викликом для дитини». Допоможіть їй зрозуміти власні відчуття і бажання, підкреслюйте сильні сторони характеру. І не робіть трагедії з помилок і невдач... Нам корисно пам'ятати про те, що шкільні бали - ото оцінка сьогоднішніх знань дитини, але не її самої як особистості. Крім того, під час пубертатного періоду інтереси дитини зміщуються. Крім навчання вона починає цікавитись, хто з ким дружить, хто і що сказав, хто кого зрадив. «Вона відкриває для себе світ спілкування з однолітками, - пояснює Людмила Петрановская, - а інтерес до навчання на якийсь період знижується, особливо у хлопчиків».

Ваша дитина втратила інтерес до навчання, якщо...
...хоча б три з цих проблем проявляються протягом декількох тижнів.

• Їй нецікаві шкільні предмети.
• Вона часто критикує викладачів.
• У неї не виходить вчасно вставати вранці.
• Вона забуває записувати завдання.
• Вона забуває здавати письмові завдання, навіть якщо вони зроблені.
• Вона не виконує завдання з пропущених уроків.
• Вона погано поводиться на уроках і регулярно отримує зауваження.
• Вона не бере участі в житті класу.
• Вона відпрошується з уроків, скаржачись на погане самопочуття.
• Вона часто відчуває себе втомленою і може заснути на уроці.

(з журналу "Psychologies" #65, 2011)
Переглядів 10156

навчання, школа, інтерес до навчання, середні класи

Коментувати

Залогіньтесь будь-ласка!