СИСТЕМА МОНТЕССОРІ

Побічні ефекти:

• Мабуть, найбільш спірною тезою методики Монтессорі є твердження, що тільки сама дитина точно знає, що йому потрібно раз-віва саме зараз. Надайте спадко-ємця самому собі - і ви побачите, як він почне удосконалювати смакове сприй-няття, поїдаючи цукерки, і відточувати зір і слух за допомогою телевізора.
• Інша теза Монтессорі говорить: «До 6 років дитина будує свій розум, а після 6 активно освоює культуру». Це твердження суперечить сучасним даним про механізми дитячого психічного розвитку. Формування інтелекту і вбирання культурних норм йдуть паралельно, а «будувати свій розум» діти продовжують до 9-12 років - віку, коли, за спостереженнями нейрофізіологів і нейропсихології, завершується формування уявлень про простір.
• Головними поняттями у вітчизняній педагогіці і психології є «зона найближчого розвитку» і «спільна діяльність з дорослими». Тобто завдання, запропоновані дитині, повинні бути завжди трохи складніші зі ті, які він вже може зробити самостійно. Допомога дорослих у такій ситуації малюкові необхідна - на цьому принципі побудовано все традиційне шкільне і вузівське навчання.
• В системі Монтессорі приділяється мало уваги творчості, рольовим і спонтанним іграм. Тобто того, на що має повне право кожен нормальний дошкільник.
• Монтессорі вказує занадто пізню вікову межу для завершення сенсорного розвитку дітей - 5,5 років. Насправді здатність дитини розрізняти палітру зорових, слухових, тактильних, смакових і нюхових відчуттів закінчує своє формування до 3 років. Далі малюк просто будувати своє життя на цій платформі.
• Завдяки Монтессорі в народ пішла ідея про те, що вдосконалення дрібної мото-рики сприяє розвитку мови. Батьки щедро розсипають перед мовчазним чадом гречку, яку він повинен перебирати пальчиками, і, затамувавши подих, чекають, коли ж, нарешті, малюк заговорить. Проте ігри на розвиток дрібної моторики стимулюють лише артикуляцію, але ніяк не впливають на формування інших компонентів мови: звукового аналізу, граматичного оформлення і смислового наповнення.
• Якщо у спадкоємця замість серця не просто полум'яний мотор, а реактивний двигун, це потрясе основи системи Монтессорі. Зневаживши принцип невтру-чання, педагог буде змушений ганятися за юним дослідником по всіх «зонах» і ловити свистячі в повітрі «матеріали».

Показання до застосування

Найцінніше в системі Монтессорі - це власне Монтессорі-матеріали. Ви ніде більше не знайдете такої кількості іграшок, що закладають уявлення про форму, колір, кількість та інші нюанси сприйняття світу. Але при їх-ньому виборі краще не стільки покладатися на інтерес дитини, скільки виходити з прогалин у її знаннях. Непосидючим і тим більше гіперактивним дітям корисніше займатися разом з мамою чи індивідуально з педагогом. А от якщо дитина ходить у садок, що працює за системою Монтессорі, то у вільний час потрібно приділяти більше часу рольовим іграм та читанню казок.

(з журналу "mamas & papas" № 12, 2010)
Переглядів 9906

методики раннього розвитку, Марія Монтессорі

Коментувати

Залогіньтесь будь-ласка!